Regntäcken med väldigt dålig passform

I måndag beställde jag hem två nya regntäcken till Tira. Det hade då regnat på minst en promenad om dagen i tio dagar så jag tyckte att hon var värd lite nya kläder. Jag beställde både täckena från TinyBuddy. Det första täcket var ett fleecefodrat regntäcke från märket Jacson som såg väldigt mjukt ut på bilden samt att verkade ha bra passform. Jag valde det i vinrött och i storlek 25 (då det enligt deras måttabell skulle passa som är 25 cm lång och omkretsen var justerbar). Så här såg täcket ut på bilden:
 
Idag kom täckena hem i brevlådan. Jacon-täcket var supermjukt, prasslade inte, men det var så stort! Så här såg det ut på Tira:
 
Längden var perfekt, men all annan passform verkligen superdålig! Att täcken är förstora runt halsen är inget ovanligt, men det här var stort mellan frambenen, i halsen och under magen. Lappen under magen var även för lång, vilket är konstigt då ryggmåttet passade, en hanhund hade definitivt inte kunnat kissa. Att omkretsen var justerbar stämde visserligen, men jag hade behövt kunna spänna in den 8 cm till för att den skulle sitta bra på Tira. Det blir retur.
 
Det andra täcket var ett ljusrosa från Trixie. Detta var jag lite tveksam till då det fanns i storlek 24 eller 27 (27 skulle kanske bli lite förstort runt magen och någon centimeter för långt), men jag chansade och beställde hem ett i storlek 24. Även detta var fleecefodrat. Så här såg det ut på bilden:
Och så här såg det ut på Tira:
 
Jättebra framtill, runt halsen, i bogen och runt magen, men sedan hände det något... Tira fick liksom en pingvinrumpa, täcket stod verkligen rakt ut, det blev ännu värre när hon böjde ner huvudet. Storlek 24 räckte på längden, så 27 borde ha blivit för stort, men det kanske hade lagt sig ner då? Vet inte om jag ska chansa och byta till ett 27 och prova eftersom det satt så bra framtill... Och om storlek 27 är lite större i bogen så går det ju att ställa in med knapparna. Även detta täcke var väldigt mjukt och prasslade inte. Jag får fundera på om jag ska byta till en storlek större, det kanske finns någon återförsäljare i närheten så jag kan prova? Men det blir retur på det här med.

Kommentera här: