Tiras bästa halsband, selar och koppel

Precis som Tira har en väldigt stor garderob med kläder så har hon en nästan lika mycket halsband, selar och koppel. Här tänkte jag skriva vad jag använder mest:
 
Halsband:
Jag använder oftast halsband på Tira då hon trivs bäst i det, dessutom är det väldigt smidigt att ta på och det funkar bäst till alla kläder. Tira är 18 cm runt halsen och halsbanden hon har är ca 20-21 cm. Jag använder endast fasta halsband på henne.
 
De halsbanden jag använder mest är Rukkas Bliss Polar Halsband (länk). Jag har ett rosa, lila och svart. På dessa kan man välja att ha stryp eller fast, jag har alltid fast. Det är bra reflexer på halsbandet, knäppet är lika bra första dagen som efter ett år och det blir inte klumpigt trots att Tiras är maximalt inspänt. Tira har förbrukat tre stycken rosa (de blir lite urblekta när jag tvättar dem), vilket inte gör så mycket då de endast kostar 69 kr. Dock är det svårt att få tag i rosa i den minsta storleken (som Tira har) då den ofta är slut.
 
 
Det andra halsbandet som jag använder mycket är från Gustaf & Evita SNK Victorian (länk). Detta är också en stor favorit då det är smidigt och snyggt! Dock är det lite tråkigt att mönstret inte kommer till sin fulla rätt på dessa små halsband, men jag kommer definitivt att köpa flera i andra färger. Tira har detta i längd 20 och det går att spänna både in och ut mer. Även detta halsband går att köra i tvättmaskinen, vilket nästan är ett måste då det är ljusrosa. Den enda nackdelen med detta halsband är att det inte är någon reflex på (de har andra med reflexer). Dessa halsband kostar 105 kr och uppåt.
 
 
Selar:
Trots att jag inte använder selar särskilt ofta så äger Tira ett par stycken. De enda gångerna hon har sele är när vi cyklar eller när jag ska binda fast henne i långlina. Det är svårt att hitta bra selar till Tira då de oftast är för stora runt halsen när de passar runt magen - nackdelen med att inte ha en limpformad hund ;) De tre vi använder mest är:
 
Detta från Gustaf & Evita Pro Ros/Cerise Skinn (länk). Det är väldigt mjukt och följsamt samt att det sitter okey runt halsen på henne. Dessutom är det väldigt snyggt. Dock glider det lite åt sidan och sitter snett ibland. Tira har storlek 0 som är det minsta. Dessa kostar 265 kr.
 
 
Det andra selet vi använder mycket är ett från Urban Pup Harness (länk) och är det allra första selet jag köpte till Tira. Detta är lite stort runt halsen, men hon är så söt i det ;) Tira har storlek XS - vilket även det är det minsta. Detta kostar 199 kr.
 
 
Koppel:
Koppel är nog det som Tira har minst av. Hon äger fyra stycken, tre som vi använder och ett som ligger som reserv i bilen.
 
Det vi använder mest är flexikopplet New Classic (länk). 98% av promenaderna sker i detta. Tira har ett som är 8 meter långt - alldeles lagom tycker jag. Jag har köpt till en hållare för bajspåsar (och viktmanschetter) - mycket smidigt (länk). Jag tyckte att haken på var lite stor så jag köpte en ny och bytte ut den. Jag har även satt fast en reflex i lagom höjd för bilarna. Flexikopplet kostar 239 kr och Tira har det i storlek S.
 
 
Det andra kopplet jag använder är ett Alac läderkoppel (länk). Längden på detta är perfekt för mig som är 160 cm lång. Det här kopplet använder vi när vi går på stan, cyklar och ibland när vi går med kedjor eller klövjeväska. Detta kostar ca 150 kr.
 
 
Det sista kopplet är ett Rukka Bliss Neon-koppel (länk). Det som är bra med det här kopplet är att man kan reglera längden efter behov samt att det är reflexer på hela kopplet. Jag brukar använda det här när jag och Tira är ute och springer då det inte blir så mycket koppel att hålla i. Tira har ett lila, men tyvärr verkar det inte finnas längre. Detta kostar 159 kr.
 
 
Nu har ni fått se det som vi använder mest. Nästa inköp blir nog ett nytt rosa Rukka-halsband eller ett med reflex från Gustaf & Evita. Snart behöver även flexikopplet bytas ut då det inte rullar 100% som det ska längre.
 
Vad använder ni till era hundar? Vad har ni för favoriter?

Kommentera här: